Ny Regional plan for handel, service og senterstruktur
Fylkeskommunens delplan for handelsvirksomhet, service og senterstruktur bestemmer i stor grad hvilken handel som skal kunne tillates hvor jeg Asker. Planen er fra 2001, benytter begynner som ikke lenger er praktisk og har ikke tatt inn over seg endringene som har skjedd i kommunene planer de siste 13 år.
Det er derfor stor enighet om at planen skal revideres / ajourføres. Meningen var at skulle skulle bli startet opp i 2013, men det om først i gang i 2014.
Planprogrammet for tilbud med revidering av gjeldende plan fra 2001 er fra 2014. ( SE HER )
Resultatet av en ny plan er veldig viktig for all handel i Akershus, og planen vil også bestemme i hvilken grad kommunene selv kan bestemme ja eller nei til handelsetableringer.
Grunneierforeningen, de andre næringsparkene og næringsrådene har over flere år brukt butikk ressurser for å følge opp og å påvirke sluttresultatet best mulig. For næringsrådenes uttalelser i forkant av beslutning på revidering av planen ( SE HER )
Grunneierforeningen har også et tett samarbeid med kommunen slik at Billingstad / Slependen blir et godt område for volumhandel og senterutvikling i Asker.
Arbeidet i fylkeskommunen ble etter hvert sterkt forsinket - også som følger av å vente på ny areal- og transportplan. I mellomtiden har både Bærum og Asker kommuner vedtatt sine nye kommuneplaner og har i disse vært bundet opp av den gamle senterplanen fra 2001 hva gjelder handelsbestemmelsene. Dette har vært meget beklagelig for handelsutviklingen i våre kommuner som har måttet ty til dispensasjoner mer enn vanlig.
I begynnelsen var det lagt opp til en større medvirkningsprosess og det ble bl.a. lagd og tilgjengeligelighetsatlas ( SE HER ) og utfordringsdokument ( SE HER ) Grunneierforeningen kjenner ikke til om og i hvilken grad dette materialet har vært benyttet eller presentert for våre regioner.
Arbeidet med ny handels- og senterplan ble også veldig vanskelig da som regler og retningslinjer er vanskelig for Hurdal og Bærum, for å sette ting på spissen. Et annet eksempel: Ny areal- og transportplan åpner for vekst bare i definerte knutepunkter - og flere av de lokale senterne i Akershus er nettopp ikke definert til å være et slikt knutepunkt som kan vokse. Hva skal skje henne?
De fleste kommuner ønsker større selvbestemmelse på hva som kan håndtere hvor og på parkeringsbestemmelser. En utfordring i seg selv. At det senere også gikk mot en ny region Viken, hvor b.la. Buskerud og Østfold har en annen praksis enn Akershus gjorde ikke saken bedre.
Først i primo 2018 (etter 6 år) kom forslaget fra fylkeskommunen til høring med ulike politiske vedtak fra hovedutvalg og fylkesutvalg. Om selve planen (SE HER forslag 18.10.17) Asker kommune behov i sin uttalelse av april 2018 primært en utsettelse ( SE HER ). Grunneierforeningen ga en omfattende redegjørelse datert 5. april 2018 ( SE HER ), og hadde også i forkant møter med sentrale politikere.
Saken ble til sist vanskelig også politisk. Et endelig vedtak kunne først gjøre av fylkestingetutvalget den 17.12. 18 ( SE HER ) og med protokoll ( SE HER ). Deler av vedtaket er det senere gitt innsigelser på / blitt påklagd av statlige organiser, og er pr juli 2019 til behandling.
Jeg utgangpunktet var det lagt opp til en tilstramming fra gammel plan.
Oppsummert mener at Grunneierforeningen måtte ha fått gehør for sitt og andres syn på aksept for en noe større kommunal beslutningsmyndighet, at parkeringsbestemmelser fortsatt må vurderes også lokalt og ved definisjon av volumhandel endres fra planbestemmelser til retningslinjer.
Den sterke føringen det var lagt opp til fra administrasjonen i fylkeskommunen er derfor blitt noe nedtonet.
Men på flere områder er planen uklar og ullen. Praksis og enkeltsaker vil gi presedens. Likeså harmonisering med Buskerud og Østfold i nye Viken.