Kommunedelplan E18 og Slependen (vei)
Det var opprinnelig besluttet å ha to diverse kommuneplaner for E18 gjennom Asker:
E18 Slependen og E18 Slependen Drengsrud.
Av hensyn til planen gjennom Bærum skulle forslaget til kommunedelplan for E18 tilbudge fra Statens Vegvesen i juni 2014. I juni ble det dog besluttet ved kommunedelplanene (for E18 og for Slependkrysset) i større grad måtte sees i tettere sammenheng. Det ble derfor lovt at ny 'samlet' plan skulle komme til Asker kommune innen utgangen av 2014. Dette er senere ytterligere utsatt siden Statens Vegvesen ønsker å ta 2 eller 3 felt i hver retning - i tillegg til de forskjellige, nye alternativer ikke forelå jeg de første utkastene .. Ny 'frist' ble satt til april 2015.
Fristen er senere blitt endret flere ganger for bl.a. bearbeiding av tunnelalternativet under jernbanen i Asker S.
Kommunestyret i Asker vedtok så endelig 8. november 2016 kommunedelplanen (for E18) på strekningen Slependen - Drengsrud. Se Asker kommunes vedtak den 8.11.2016 om ny E18
Der var viktig å fatte vedtaket i Asker kommune innen utgangen av 2016 slik at vedtaket kunne inngå i NTP for neste 4-års periode. Regjeringen la den 5. april 2017 fram forslag til NTP. Regjeringens forslag angående ny E18 gjennom ble vedtatt av Stortinget 12. juni 2017.
Men grunnet ny fylkeskommune og politisk uenighet med Oslo kom ikke saken om garanti for bompengefinansiering (som var siste nødvendig vedtak) på plass før høsten ved 2020.
Det vises også til E18 Slependen Drengsrud hos Statens Vegvesen . Her er også gode videoer og tegninger for å visualisere den nye strekningen og alternativene. Europaveg/e18vestkorridoren/slependen-drengsrud
Alle alternativer på for E18 gjennom Asker forutsetter nytt Slependkryss i dagen og at strekningen Slependen Nesbru også skal gå i dagen. Videre fra Nesbru og fram til Drengsrud er ulike tunnel- eller dagløsninger, men med tunnel under Asker S.
Billingstad Slependen
Ved tidspunktet for kommunestyrets vedtak 8. november 2016 var det klart at bedre og langt billigere løsninger for Slependkrysset/-kryssene var mulig å få til. Grunneierforeningen var aktiv med i de videre prosesser ut over høsten 2016 og våren 2017.
Det sentrale endringspunktet som det ble enighet om mellom grunneiere, berørte, Asker kommune og Statens Vegvesen var å samle all av-/påkjøring E18 ved ny rundkjøring ved IKEA. Forslaget ble lagt framfor formannskapet, men er formelt sett ikke ennå en del av kommunedelplanen. Den foreliggende med fjerning av dagens av/påkjøring fra E18 ser slik ut, jfr. sak i formannskapet 9. mai 2017 om optimalisering av kryssløsninger på Slependen/saken om to alternativer på Slependen.
Grunneierforeningen kom i den forbindelse med innspill som nå ligger til grunn for det videre arbeidet. Det vises til Grunneierforeningens uttalelser av 10.3.2017 klikk her og til notat av Grunneierforeningens konsulent Norsam av 08.3.17
Det er prioriteringer i Nasjonal Transportplan 2018-2029 og årlige statsbudsjetter som avgjør den videre prosessen for ny kryssløsning og oppstart regulering. Enten legges endringen inn i en reguleringsplan for E18 mellom Ramstadsletta og Slependen, eller så blir Kommunedelplan for E18 Slependen Drengsrud revidert.
I formannskapet 9. mai 2017 ble det også utarbeidet et notat som gir Grunneierforeningen en viss prioritet selv om E18 regulering skulle dra ut i tid, jfr. AD notat 9.5.17 og AD notat 9.5.27 (SE HER) som spesielt gjelder Grunneierforeningens anliggende om å få fortgang i den videre prosess. Dette danner en god bakgrunn for at Grunneierforeningen i samarbeid med kommunene nå kan arbeide fram en helhetsplan for området.
Sist oppdatert informasjon om status reguleringsplan for Ramstadsletta-Slependen / Nesbru er at konsulenter ble engasjert høsten 2020 og at oppstartsmøte med Asker kommune er berammet på nyåret 2021. Hvis denne planen holder kan foreslå til reguleringsplan for E18 Ramstadsletta - Slependen / Nesbru i beste fall legges fram høsten 2023.