logobsg

Kommunedelplan E18 og Slependen vei

Det var opprinnelig besluttet å ha to ulike kommuneplaner for E18 gjennom Asker: E18 Slependen og E18 Slependen Drengsrud.

I juni 2014 ble det besluttet at kommunedelplanene (for E18 og for Slependkrysset) i større grad måtte sees i tettere sammenheng. . Ny 'frist' for sammensetting ble satt til april 2015.

Fristen er senere blitt endret flere ganger for bl.a. bearbeiding av tunnelalternativet under jernbanen i Asker S.

Kommunestyret i Asker vedtok så endelig 8. november 2016 kommunedelplanen (for E18) på strekningen Slependen - Drengsrud. https://www.asker.kommune.no/asker-mot-2030/e18/kommunedelplan-e18-slependen-drengsrud---horingsdokumenter/

Der var viktig å fatte vedtaket i Asker kommune innen utgangen av 2016 slik at vedtaket kunne inngå i NTP for neste 4-års periode. Regjeringen la den 5. april 2017 fram forslag til NTP. Regjeringens forslag angående ny E18 gjennom ble vedtatt av Stortinget 12. juni 2017. Men grunnet ny fylkeskommune og politisk uenighet med Oslo kom ikke saken om garanti for bompengefinansiering (som var siste behov for vedtak) på plass før høsten 2020.

Det vises også til E18 Slependen Drengsrud hos Statens Vegvesen . Her er også gode videoer og tegninger for å visualisere den nye strekningen og alternativene. 

Alle alternativer for E18 gjennom Asker forutsetter nytt Slependkryss i dagen og at strekningen Slependen Nesbru også skal gå i dagen. Videre fra Nesbru og fram til Drengsrud er det ulike tunnel- eller dagløsninger, men med tunnel under Asker S.

Billingstad Slependen

Ved tidspunktet for kommunestyrets vedtak 8. november 2016 var det klart at bedre og langt billigere løsninger for Slependkrysset / -kryssene var mulig å få til. Grunneierforeningen var aktiv med i de videre prosesser ut over høsten 2016 og våren 2017.

Det sentrale endringspunktet som det ble enighet om mellom grunneiere, berørte, Asker kommune og Statens Vegvesen var å samle alle av- / påkjøring E18 ved ny rundkjøring ved IKEA. Forslaget ble lagt framfor formannskapet, men er formelt sett ikke ennå en del av kommunedelplanen. Den samme med fjerning av dagens av / påkjøring fra E18 ser slik ut, jfr. sak i formannskapet 9. mai 2017 om optimalisering av kryssløsninger på Slependen / saken om  til alternativer på Slependen.

 kommunedelplan e 18 bilde 1

Grunneierforeningen kom i den forbindelsen med innspill som nå ligger til grunn for den videre løsning. Det vises til  Grunneierforeningens uttalelser av 10.3.2017 og til notat fra Grunneierforeningens konsulent Norsam av 08.3.17  

Det er prioriteringer i Nasjonal Transportplan 2018-2029 og årlige statsbudsjetter som avgjør den videre prosessen for ny kryssløsning og oppstart regulering. Enten legges endringen inn i en reguleringsplan for E18 mellom Ramstadsletta og Slependen, eller så blir Kommunedelplan for E18 Slependen Drengsrud revidert. 

I formannskapet 9. mai 2017 ble det også utarbeidet et notat som gir Grunneierforeningen en viss prioritet selv om E18 regulering skulle dra ut i tid. Dette danner en god bakgrunn for at Grunneierforeningen i samarbeid med kommunene nå kan arbeide fram en helhetsplan for området.

For arbeidet med reguleringsplan for Ramstadsletta-Slependen / Nesbru ble konsulenter engasjert av Vegvesenet høsten 2020. Oppstartsmøte med Asker kommune var på nyåret. Planene indikerte at reguleringsplan for E18 Ramstadsletta Slependen/Nesbru kunne legges fram for de folkevalgte i Asker og Bærum høsten 2023.

Overordnet ble det ved restarten utarbeidet to hovedalternativer for hovedvegsystemet, alternativ A og alternativ B. Alternativ B ble valgt. Medvirkningsportal (e18vkp2.no

Asker kommune tok stilling til forslaget i formannskapet den 19.4.22. Det vises til saken.

    

Fra saken til formannskapet kan siteres:

Statens vegvesen har konkludert med at alternativ B svarer best på målene i prosjektet, og dette er den faglige anbefalingen. Dette konseptet legges til grunn for det videre arbeidet med optimalisering og detaljering av løsninger som skal resultere i forslag til reguleringsplan i Asker kommune. Hovedgrepene i konsept B er å få vestvendte ramper mellom E18 og E16, samt kryss fra E18 til Sandvika i fjell. Dette vil avlaste lokalveien og Slependkrysset for trafikk mellom Asker og Sandvika/E16 retning Hønefoss. Konseptanbefalingen og ønske om politisk tilslutning omfatter først og fremst hovedvegsystemet for E18, med tilkoblinger til E16. Lokalvegsystemet vil som del av arbeidet med optimalisering og prosjektering utvikles videre i samarbeid med Asker og Bærum kommuner, Viken fylkeskommune og andre relevante myndigheter.

kommunedelplan e 18 bilde 2

For lokalvegsystemet har Grunneierforeningen med og uten Asker kommune hatt møter med Statens Vegvesen og dets konsulenter. I prosessen på lokalveg er det en uenighet mellom Statens Vegvesen (som ønsker rask vei med egen høyhastighets sykkeltrase for transportsyklister) og Asker kommune/Grunneierforeningen som mer ønsker ‘parkgate’ for en levende sentrumsutvikling. Siste møte var 30.11.022.

Den 13.1.23 meddelte Statens vegvesen:

          Stor økning i prosjektkostnader og også mindre planmidler i 2023 gjør at Statens vegvesen nå anbefaler å bruke mer tid til å gjennomgå prosjektet på nytt for å få kostnadene ned.

Det nye underveis-kostnadsanslaget for E18 Ramstadsletta Nesbru som ble gjennomført i november 2022, viser en kostnadsøkning på rundt tre milliarder kroner sammenlignet mot tidligere anslag fra november 2021. Det er flere grunner til de økte prosjektkostnadene. Økte enhetspriser i markedet, underestimerte byggherrekostnader og for lav usikkerhetsavsetning i tidligere kostnadsanslag er noen av de viktigste driverne.

I formannskapet i Asker den 24.1.23 ble det antydet at forlag til ny reguleringsplan E18 Ramstadsletta Nesbru nok ikke kunne ventes før årsskiftet 2024/2025. Det blir ca. 1 ½ år etter den siste planen. Senere har det ikke vært utvekslet informasjon etter vært møter om lokalvegsystemet som Grunneierforeiningen har tatt del i.

Vi tror imidlertid (basert på uttalelser fra kommunen) at den foreløpige skissen til løsning for Billingstadsletta med 4 kjørefelter for bil og buss, høyhastighets sykkelvei med 2 kulverter/1 bro og gang/sykkelvei på begge sider fortsatt kan legges til grunn.  Se foreløpig presentasjon datert 24.11.22.

kommunedelplan e 18 redusert 5

 

For grunneiere

Grunneiere kan logge inn her